onsdag 23 juni 2010

Akuten i Norrköping synas


I Norrköpings Tidningar berättas att akutkliniken kommer att synas av Arbetsmiljöverket. Detta sedan Vårdförbundet skickat en skrivelse till Arbetsmiljöverket där personal riskerar att drabbas av ohälsa på grund av den tunga arbetsbelastningen. I skrivelsen nämns även andra brister som underbemanning, bristande planering och svag kommunikation med ledningen.

Det är många som är drabbade i denna situation. Personalen går på knäna och kan inte springa fortare. Patienterna får vänta länge i kön och anser att de inte får den snabba vård de behöver eller vill ha. Sjukvården får ett negativt omdöme från två håll, både internt och externt. Ett negativt omdöme som det kan ta år att tvätta bort.

Det finns flera orsaker till situationen på akuten i Norrköping. En orsak som omnämns i artikeln är att 67% av akutens patienter inte har haft kontakt med sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen. Den "vanliga" vägen är att ringa sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen för att dessa instanser sedan ska avgöra om det räcker med egenvård eller om det behövs akut vård. Här finns en pedagogisk utmaning för landstinget att ge medborgarna information om hur och varför man söker vård.

En annan orsak är att många idag anser sig inte ha fått god och/eller rätt vård om de har varit någon annanstans än på just akuten. Här finns en pedagogisk utmaning för landstinget att faktiskt informera om sin egen verksamhet.

En tredje orsak är brister i informationen om egenvård och hur man förebygger sjukdom och olika åkommor. Här finns en pedagogisk utmaning för landstinget att sprida information om egenvård och förebyggande vård samt friskvård.

3 kommentarer:

  1. Bristande planering och dålig kommunikation anser jag vara den stora orsaken till kritiken.Så många ggr har jag varit där av olika orsaker så att man ser att detta är en stor bidragande orsak till de långa väntetiderna. Att det skulle bero på "missbruk" av akuten tycker jag är föga troligt. Ingen som åkt till akuten tycker det är roligt att sitta där timme efter timme efter timme, kan inte tänka mig att folk gör detta om man inte anser sig vara tvungen till detta.Dessutom kan det bero på att "folkets" förtroende och intryck av vårdcentralerna inte är speciellt god. Nonchalans, felbedömningar gör sitt till.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,

    det finns många fler orsaker till situationen än dem som du och jag har skrivit tillsammans. Jag ville belysa några orsaker som sällan lyfts fram.

    När jag skrev "missbruk" har jag insett, från personal som arbetar på akutkliniker, att många söker sig till akuten med åkommor som inte är akuta.

    Du har rätt när du skriver att förtroendet för vårdcentralerna är lågt. Det är en utmaning för landstinget att ändra det låga förtroendet. Skulle förtroendet öka skulle fler söka sig till vårdcentralerna för mindre akuta åkommor och till akuten skulle de med rätt vårdnivå få snabbare och bättre hjälp. Många inser nog inte att vårdcentralerna behandlar och utreder flera sjukdomar som t ex diabetes och hjärtsvikt.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag förstår ditt resonemang, men får man hjärtproblem en fredags kväll så vill man nog inte vänta tills vårdcentrelen öppnar. O dessutom så vidhåller jag att de allra flesta söker sig inte till akuten om de inte tror sig ha en åkomma som behöver ses till ganska omgående,sedan är det ju självklart så att "vanliga" människor inte har samma kompetens att bedöma vad som är akut o inte och därför naturligtvis gör en o annan feldömning och kanske åker till akuten med en åkomma som av expertisen inte bedöms som akut. Men det är ju ändå så att det är ju ändå upp till den "sjukes" bedömning att i ett första läge göra bedömningen om man tycker sig kunna vänta på att få en läkartid nästföljande dag eller kanske bli lugnad genom att få en bedömning på akuten.Och eftersom det är så så är det ännu viktigare att personalen effektiviserar sitt arbete o kommunicerar om hur man bäst kan minska köerna på akuten.

    SvaraRadera