söndag 13 juni 2010

Reklam för läkemedel


Fick ett reklamblad med posten på min arbetsplats förra veckan. Det var ett erbjudande inför sommaren där man som kund fick en after sun lotion om man köpte 2 valfria solprodukter.

Var erbjudanet från Åhlens, H&M eller Lindex? Läsaren kan sluta fundera för erbjudandet kom från apotektet.

En ICA-butik i Göteborgsområdet har anmälts till Läkemedelsverket för sin reklam av allergiläkemedel. Texten, som låg till grund för anmälan, löd; "Atjoo! Hos oss kan du köpa allergimedicin på samma gång som picknickmaten. Så att du kan njuta av våren i fulla drag."

Skriver man orden "läkemedel" och "reklam" på sökmotorer kan man hitta reklambyråer som har specialiserat sig på läkemedel och hälsa. Reklambyråernas behov är att maximera sin vint och öka antalet kunder. Mataffärernas behov är att maximera sin vinst och öka antalet kunder.

Vinstintresset har således tagit över "kundens" behov när det gäller läkemedel; saklig information om läkemedlets verkningar och biverkningar, eventuella interaktioner med andra läkemedel och det maximala antalet tabletter per dygn för att nämna några.

1 kommentar:

  1. Håller med om det du skriver. Vinstintressen tycker jag ska hållas borta från saker som vi inte vill uppmuntra. En läkare som jobbar på provision ser ju inte till patientens bästa. Den mest lönsamma patienten är ju den som aldrig blir frisk.

    SvaraRadera