fredag 16 juli 2010

Utöka skolhälsovården


– Jag glömmer aldrig en pojke i nian som visade lysande resultat vid begåvningstestet. Jag frågade honom hur han själv trodde att det hängde ihop med att han hade IG i nästan alla ämnen. ”Hur tror du att jag ska kunna tänka på ekvationer och sådant när jag inte vet vilken fyllgubbe som sitter med morsan vid köksbordet när jag kommer hem?” svarade han. Texten är från Dagens Nyheter som rapporterar om Skolinspektionens granskning av kommunernas särskoleplacering.

Psykologen Eva Tideman välkomnar granskningen och menar att resultatet av det begåvningstest som utförs för att utröna behov av särskola inte är ett facit utan måste kompletteras och tolkas. Eva Tideman menar att man även måste väga in barnet psykosociala bakgrund. Det kan röra sig om ett barn som kommer från ett krigsdrabbat land eller från en familj med missbruksproblem.

Som det ser ut idag är elevhälsovården eftersatt. Det är ytterst viktigt att man satsar på elevernas hälsa genom att öka resurserna till skolan. Den psykiska ohälsan som drabbar en del barn behöver mötas tidigt för att ge barnet en så god start i livet som möjligt. Psykiskt ohälsa bland barn och ungdomar ökar och ska vi göra något åt situationen måste vi börja tidigt. Ett sätt att börja är att anställa fler personer inom skolhälsovården och att aktivt arbeta med budskap till eleverna att de har rätt att få den hjälp de behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar