måndag 22 november 2010

Premiärer och repriser


I morgon är det premiär för den nya landstingsfullmäktige. För miljöpartiets del innebär det en grupp på 7 personer med skiftande och kompletterande erfarenheter och kunskaper. 

Jag kommer även att, från och med imorgon, ha premiär för möjligheten för er läsare att kommentera debatten på landstingsfullmäktige i bloggen. Mötena sänds live på landstingets hemsida och det vore fantastiskt kul om vi kunde ha en levande debatt även efter mötena.

Det är även premiär för mig i talarstolen. Ska läsa på mitt budskap under dagen. Undrar hur det kommer att tas emot? Jag förväntar mig inte att folk kommer att ställa sig upp i bänkarna och skrika: "en gång till"! Men man vet ju aldrig ;)

Premiär blir det även för SD i talarstolen. Det ska bli intressant. De har deltagit i utbildningsdagen och jag utgår från att de kommer att delta under morgondagen.

Under utbildningsdagen förklarade även en företrädare för VL att det tagit en mandatperiod för att inse att man som landstingspolitiker har ett ansvar för HELA Östergötland. Ska denna insikt rankas som en premiär kanske? Ett parti som nu menar att de ska verka för hela Östergötland?

Den styrande minoriteten har även den premiär. Det finns stora risker att det blir fyra turbulenta år där M, KD, FP, C och VL har 50 mandat, MP, S och V har 47 mandat och SD har 4 mandat. Ingen har alltså enkel majoritet. 

Med dessa premiärer framför mig finns det också en del repriser. Den finansplan som presenteras av den styrande minoriteten går, i princip, ut på att fortsätta som vanligt med en avsaknad av ledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar