tisdag 9 november 2010
Ny kollektivtrafiklag
Ny kollektivtrafiklag
I somras fixade regeringen ett sätt att få fler att åka kollektiv. Det jag syftar på är den nya kollektivtrafiklagen.
”Med en kollektivtrafiklagstiftning som sätter människors resande i centrum, som underlättar arbetspendlingen, ger människor fler arbetsgivare att välja mellan och ger en större bredd av arbetssökanden för företagen, så fortsätter vi utvecklingen och konkurrenskraften av alla landets delar samtidigt som vi minskar konjunkturkänsligheten”, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2012. Vad innebär den egentligen? Idag har kommuner och landsting ett gemensamt ansvar för att behovet av kollektivtrafik är tillgodosett. Östgötatrafiken är huvudman och kommuner och landsting beställer den trafik man vill ha.
Med den nya lagen kommer kommun och landsting fortfarande ansvara för behov av kollektivtrafik är tillgodosett men man öppnar upp för privata aktörer. Innebär avreglering att fler kommer att åka kollektivt? Än så länge finns inga exempel i världen på att avreglering har lett till ökat resande. Svaret är alltså: knappast.
Se Östergötland som en karta med räls och vägar. En överhängande risk är att de privata företagen kommer att satsa på lönsamma turer. Mindre lönsamma turer riskerar att drabbas av färre avgångar och eventuellt höjda priser. Som det är idag kan de lönsamma resorna bekosta de mindre lönsamma. På de mindre lönsamma sträckorna kommer det att vara trafikplikt så trafik kommer fortfarande att finnas. Problemet är att i slutändan är det vi vanligt resenärer som får betala dubbel i form av höjda biljettpriser och färre avgångar.
Risken är stor att vi har öppnat upp för privata aktörer som trafikerar de lönsamma turerna med höjda biljettpriser och mindre turtäthet på en del turer. Knappast ett upplägg för ett ökat kollektivt resande!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar