fredag 15 oktober 2010

Kundnöjdhet framför allt?


Från och med nu kan man skriva sin egna omdömen om vårdcentraler på sajten Omvård.se Den är finansierad av Svenskt Näringsliv.

På sajten är det tänkt att du ska bedöma vårdcentralen efter parametrarna; jag rekommenderar denna vårdcentral, det var rent och fräscht på vårdcentralen, jag fick bästa möjliga vård så vitt jag kan bedöma och jag fick vara så delaktig som jag ville i beslut om min vård. Dessutom kan man lägga till kommentarer om vad som var bra eller vad som kan bli bättre.

Vården börjar nu få in ett nöjdkundindex. Ju nöjdare kund,desto fler listade patienter. Ju fler listade patienter, desto fler pengar. För att få in pengar till vårdcentralen är man beroende av goda omdömen och risken är stor att man går patientens vilja till mötes trots att det går emot bättre vetande.

För mig är det viktigaste att man istället satsar pengar på att bemanna alla vårdcentraler med den personal som behövs. Ge personalen rimliga förutsättningar för att göra ett bra jobb. Öppna upp för möjligheter till öppna mottagningar för personer som har svårt att boka tid via telefon.

Som det är idag läggs det fokus på helt fel saker inom den svenska hälso-och sjukvården. Sluta att behandla vården som om den blir bättre för att den utsätts för konkurrens. Satsa i stället på en ökad folkhälsa och preventiv vård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar