torsdag 21 oktober 2010
Gemensamt ansvar för kommun och landsting
Det har framkommit i en studie från Göteborgs Universitet att ungdomar som har varit placerade i familjehem eller institutioner i mycket låg grad fortsätter till högre utbildning. Detta har ingen koppling till begåvning. De kognitiva tester som utförts visar ingen skillnad på begåvning mellan placerade och icke-placerade barn. Om många inte fortsätter till högre utbildning finns en risk för socialt utanförskap.
Idag har ungefär ett barn per klass erfarenhet av vård via socialtjänsten. Studien visar att 60% av barnen som har varit utplacerade hoppar av högre studier. Motsvarande siffra för övriga ungdomar är 18%.
Andelen som söker sig till högre studier av de utplacerade barnen är 13%. Motsvarande siffra för övriga ungdomar är 41%. Studien visar även att de barn som får hjälp med hemläxor, nedlagd tid på läxläsning och värdet på medelbetyg är lägre för de barn som får vård via socialtjänsten.
Faktorer som påverkar de negativa siffrorna är antalet placeringar och längden på placeringstiden.
Kontentan av det hela är att stödinsatser måste sättas in från flera olika instanser för dessa barn i ett tidigt skede. Vi måste fokusera mer på hur det går för dessa barn i skolan och vilken typ av hjälp och stöd de behöver. Rekommendationer från studien är även att ge dessa barn chans till vuxenutbildning.
Flera instanser måste samarbeta för att ge dessa barn en så stor chans som möjligt att kunna vidareutbilda sig samt kunna vidareutveckla sig. Detta är en angelägenhet både för kommun och landsting. Vi borde ha team kring dessa barn med fokus på både skolgång och hälsa.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar