måndag 13 september 2010

Slopa taket i sjukförsäkringen


”Så påverkar valet din plånbok”. Detta är ett exempel på en rubrik med en förklarande text om hur valet kan påverka din privata ekonomi. Man har reducerat valet till vad som är bäst för dig personligen. Jag ser inte valet ur en egoistisk synvinkel. För mig är den viktigaste frågan i vilket sorts samhälle vill jag leva i. Ett egoistiskt samhälle eller ett solidariskt samhälle. Valet är enkelt, jag vill leva i ett solidariskt samhälle.

Alliansen har valt att införa ett tag i sjukförsäkringen. Detta har skapat en svår situation för många medmänniskor. Är man utstämplad och klar i deras system återstår försörjningsstöd. Försörjningsstöd betalas ut av kommunen. Kommunen har en begränsad budget. De pengar som ligger i kommunens kassa ska räcka till hela kommunens ansvarsområde. Räcker inte pengarna måste man spara. Det leder till att samtliga nämnder får besparingskrav. Oftast drabbar dessa besparingskrav vård, skola och omsorg.

Vi har idag ett samhälle som inte tar hand om sina medmänniskor. Den senaste tiden har vi fått läsa om flera människor som har beskrivit sin personliga livssituation. Taket i sjukförsäkringen har för dem bidragit till personliga katastrofer. Är det ett sådant samhälle vi vill leva i? I morgon kan det vara du eller jag som är sjuka. Skulle vi vilja ha otrygghet eller trygghet i en svår situation?

Att propagera för arbetslinjen har varit alliansens mantra. Dessutom läggs skulden på individen om man inte har fått ett jobb. Är man sjuk och inte kan återkomma till sitt jobb inom ”rimlig” tid är man inte så mycket att ha. Det viktigaste är att man kan och ska arbeta. Det alliansen har glömt bort i debatten är att föra en dialog om vad samhället ansvarar för och vad du som individ ansvarar för. Man måste även öppet redovisa vad samhället kan ha råd att betala. Sänkta skatter ger mindre pengar i statskassan vilket ger besparingar i verksamheter. Sänkta skatter ger mer pengar i din plånbok men dessa pengar kan inte betala vår gemensamma välfärd. Vill vi ha ett samhälle med ökade socioekonomiska klyftor eller vill vi leva i ett jämlikt samhälle?

Jag vill leva i ett solidarisk samhälle. Ett samhälle som tar hänsyn och lever i samklang med människor, djur och natur. Jag vill leva i ett samhälle som tänker på framtida generationer. Jag vill leva i ett samhälle som ser helheten och kan lyfta blicken och fokuset från den egna plånboken till ett större sammanhang. Jag vill leva i ett samhälle präglat av gröna värderingar.

se även Mats Johansson, Emil Broberg, Joakim Hörsing, Agneta Niklasson och Gunnar Gustavsson samt Gunvor G Eriksson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar