fredag 24 september 2010

Privat försäkring: för dig som vill skita i alla andra


Med en försäkring får du behandlingar som andra kunde ha behövt före dig! De danska läkarna säger inte ordagrant vad som står i meningen innan men det är så jag läser den. Det de säger är att patienter med privat sjukförsäkring bidrar till att fler patienter opereras i onödan enligt Dagens medicin.

De personer som har en privat försäkring ställer krav på undersökningar, specialbehandlingar och operationer som egentligen inte behövs.

Organisationen Danske patienter lägger skulden på privatläkarna. De anser att många av de privatpraktiserande läkarna opererar i onödan. De menar att privatläkarna använder kapacitet som kunde ha använts till personer som har större behov.

Privata sjukförsäkringar har endast en del av svenskarna råd med. Det är inte rätt att ett fåtal ska kunna betala för sin vård och att läkare som utför vården gör operationer i onödan. Ett samhälle utan egna gräddfiler och där störst behov går först är ett bättre alternativ för att korta vårdköer. Ett samhälle med en solidariskt finansierad vård är ett bättre alternativ för att skapa en god vård. Ett samhälle där alla är lika värde är ett bättre alternativ än dagens där socioekonomiska klyftor tenderar att öka.

Orup sjöng en gång att Stockhom har blivit kallt men just nu känns det som om hela Sverige har blivit kallt.

2 kommentarer:

  1. Njaää om jag får vara djävulens advokat så känns inte 210 kronor per månad upp till 60 års ålder särskilt dyrt.
    http://www.salusansvar.se/Documents/Produktblad/person/sjukvard_direkt/210/11162_Sjukvard_Direkt_210.pdf
    De flesta har ju råd med platta tv-apparater, kött 2 gånger om dagen, charterresor. Men nog är jag benägen att hålla med dig om att privatläkarna opererar i onödan!

    Jag är absolut inte övertygad om att folk som har en privat sjukvårdsförsäkring "skiter i andra". Låter lite hårt tycker jag. Jag skulle kunna uttrycka mig på samma sätt om folk som äter kött, men jag föredrar att tro att de är oinformerade ;)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för din kommentar!

    Det jag menade med rubriken var snarare en känga åt den ökande privatiseringen av vården som faktiskt stänger ute många människor som inte har ekonomiska resurser.

    MVH Margareta

    SvaraRadera