söndag 29 augusti 2010

Stångåloppet


Jag har haft en väldigt rolig dag i dag tillsammans med vår ordförande och första namn på landstingslistan Per-Olof Svensson. Vi åkte till Linköping för att delta i Stångåloppet. Arrangörer var Östergötlands Handikappförbund. Det var för andra året som de håller i Paralympics.

Det hela började med själva loppet där man fick välja distans. Jag tog den kortaste distansen på 1200 meter. Den kändes längre i uppförsbackarna. Det krävs verkligen ett stort mod att vara funktionshindrad. Grusbelagda uppförsbackar följt att träbroar och hål i asfalten kräver sin man eller kvinna. När jag åker nästa gång ska jag inte glömma att ta på mig handskar.

Efter loppet fick vi chans att pröva på en del idrotter. Jag började med goal boll som är en idrottsgren för synskadade. Jag fick använda svar ögonbindel så det gick inte att se något. Bakom mig stod Adrian och förklarade hur jag skulle kasta mig för att fånga bollen rätt. Bollen innehåller en pingla så det gäller att lyssna noga och sedan täcka bollen så att det inte blir mål. Det som var mest fascinerande var att höra Adrian rätta min bristfälliga kastteknik endast genom hans hörsel. Två av deltagarna tänker nu börja sin satsning på landslaget och de siktar in sig på en träningsdos på upp till 7 dagar i veckan. Det är en väldigt fysiskt krävande idrott så jag antar att det blir mycket löpträning.

Vi prövade även curling på matta och rullstolsbasket. Rullstolsbasketen såg livsfarlig ut men man måste ju våga. Rullstolsbasket är en väldigt stor gren med ligor i framför allt Italien, Spanien och Tyskland med chans att tjäna stora pengar. Flera av deltagarna i Svenska landslaget har fått erbjudande att spela i någon av dessa ligor. En av deltagarna berättade minnen från hans invigningsmatch i rullstolsbasket mot Spanien i OS 1992 i Barcelona med 12 000 åskådare. Att spela utomlands var även något som curlinglaget såg fram emot då de snart skulle åka till Norge för att spela.

Därefter var det dags för lite grillning av oss politiker. Det hinder som funktionshindrade stöter på i samhället är skapat av samhället. Miljöpartiet vill därför skärpa diskrimineringslagen så att även hinder i tillgänglighet ska ligga till grund för diskriminering.

Det gäller att tänka efter före och tänka brett.

Tack alla medlemmar i Östergötlands Handikappidrottsförbund för en trevlig dag.

1 kommentar:

  1. Vad kul att ni fick testa på mattcurling (curling på matta). Även denna sport växer bland handikappade och funktionshindrade men även hos seniorer som vill röra på sig och hålla sig aktiva. Kika in på www.mattcurling.se för att läsa mer om sporten.

    SvaraRadera