tisdag 3 augusti 2010

Sätt inte fotboja på eleven.


Varför skolkar elever? Det finns en mängd olika orsaker till att elever väljer att skolka. Man kan passa på när det är en vikarierande lärare, vara utsatt för grupptryck eller känna sig orkeslös på grund av en ohållbar situation i hemmet.

Folkpartiets Jan Björklund vill att skolk skrivs in i betyget. Det är ytterligare ett sätt att skuldbelägga individen, en attityd som har genomsyrat alliansens politik sedan länge. Genom att skuldbelägga individen vill man samtidigt ta bort ansvaret från samhället. Skuldbeläggandet på individen riskerar att följa med resten av livet som en fotboja.

Det jag vill se mer av i dagens skola är en satsning på flera pegagoger i skolan och att eleverna får en individanpassad pedagogik. Undervisningen som den är idag bygger på gamla vanor och tar liten hänsyn till barn med speciella behov. Speciella behov i form av anpassad undervisning till barn med koncentrationssvårigheter eller anpassad undervisning till högpresterande barn. Det behövs även fler vuxna individer i skolan och på skolgården.

Det viktigaste är att fråga varför eleven skolkar, inte stämpla eleven. Det viktigaste är att skolan ger en bra start i liviet och inte blir en tidig utslagsplats. För att hjälpa utsatta barn behöver skolhälsovården utökas. Vi måste bemöta den ökade psykiska ohälsan hos barn och ungdomar i ett tidigt skede.

2 kommentarer:

  1. Det borde ju vara så självklart - men antingen är man inom FP fullkomligt förblindade av sin ideologi eller så letar man bara efter snabba, enkla och kortsiktiga lösningar. Vet inte riktigt vilket som vore värst.

    SvaraRadera
  2. Mats, tack flr din kommentar.
    Visst är det självklart men tydligen ändå inte. Det värsta är att själva skuldbeläggandet är en så feg politik.

    SvaraRadera