onsdag 3 november 2010

Utbildning men till vad?


Den 1 november var det dags för oss nya i landstingsfullmäktige för att förkovra oss i landstingets organisation och östgötens hälsa. Jag har längtat till denna dag för jag vill verkligen sätta igång.

Dagen inleddes av Marie Morell (M), ordförande i landstingsstyrelsen och Lasse Pettersson (VL), ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Östergötland. Innan det hade gått 15 minuter av hela dagens program hann de säga ordet "tråkigt" tre gånger. Hur tänker man här? Om man under en utbildningsdag får hör från ordförandens mun att det här kanske är tråkigt, har man funderat på vad man vill förmedla?

Jag har inte valt landstingspolitiken för att den är tråkig utan för att jag tycker den är intressant och handlar så mycket mer än om hälso- och sjukvård. För mig är en av de intressantaste frågorna just nu regionbildning för Östergötland.

Vad var det då de styrande ville förmedla? Har funderat på denna fråga nu ett par dagar och det som för mig var utmärkande var bilden av att "vi är en lycklig familj, alla vi partier". Är det så bilden kommer att förmedlas även utåt till medborgaren? Att vi "egentligen" tycker och tänker likadant och om partierna skiljer sig ifrån varandra när det gäller landstingspolitik är det bara i mindre frågor?

En liknande känsla fick jag när företrädare för de olika centrumen i landstinget och privata aktörer fick sin tid på dagordningen. Det kändes som om även de ville visa att vi är en "lycklig familj". På frågan vad som skiljer den privata och den offentliga vården var svaret mer eller mindre nästan intetsägande.

Jag vill själv driva politik. I detta ingår att vi inte tycker och tänker likadant i alla frågor utan skiljer oss många gånger åt.

Det som kommer närmast i tiden nu är finansplanen. Det ska bli så spännande att se vad som händer. Kommer alliansen som styr i minoritet få igenom sin finansplan? Hur kommer SD att rösta och hur kommer det att gå för den mer ansvarstagande koalitionen i fullmäktige? Efter den 23 november har vi svaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar